Kirkerummets brikker – pusl dig til Luthers kirke efter reformationen (1.-2. kl.)

Fag: Kristendomskundskab/billedkunst
Periode: September – november
Omfang: 6-8 lektioner
Aktivitet: Tilbud om besøg i skolens lokale kirke
Tilmelding: 7. august

Hvorfor er der en prædikestol i kirken? Hvorfor taler præsten SÅ meget? Og hvad skal de mange salmer gøre godt for?

Projektet introducerer eleverne til kirkerummet og gudstjenesten i Den danske folkekirke. De hører om, hvordan indretningen og de gudstjenestelige aktiviteter afspejler munken Martin Luthers og reformationens tanker.

Reformationen var ikke en ny opfindelse, men en ny måde at forstå kirkens tro og praksis på i forhold til, hvad der står i Bibelen. Martin Luther havde ikke til hensigt at bryde ud af den katolske kirke, men ville blot samle brikkerne på en ny og – i sine øjne – mere korrekt måde. Denne forståelse af reformationen får eleverne kendskab til, når de selv skal lægge brikkerne på ny. De skal bogstavelig talt samle et puslespil med motivet fra Torslunde Alterpanel, der regnes for et af de første danske reformatoriske kunstværker.

Herefter introduceres eleverne ved hjælp af en kort animationsfilm og puslespillets motiv til kirkerummet og dets indretning, hvorefter turen går hen til den lokale kirke. I kirken kan eleverne ved selvsyn konstatere om døbefont, alterbord og prædikestol m.m. forefindes. Eleverne møder også præsten, der fortæller om prædiken, dåb og nadver.

Projektet indeholder:
  • Undervisningsvejledning inkl. elevopgaver
  • Kort animationsfilm om Torslunde Alterpanel
  • Puslespil med motiv af Torslunde Alterpanel
  • Tilbud om kirkebesøg i skolens lokale kirke
  • Tilbud om lærerkursus