Lydspor – fortælling og fortolkning (4.-6. kl.)

Fag: Kristendomskundskab/musik
Periode: Hele året
Omfang: 4-12 lektioner
Aktivitet: Tilbud om kirkebesøg i den lokale kirke
Tilmelding: 1. september

Lydspor – fortælling og fortolkning er en videreudvikling af indskolingsprojektet LYDSPOR, der fik en 2. plads i Undervisningsministeriets Undervisningsmiddelpris 2016.

På IT-platformen LYDMASKINEN skal eleverne sample deres eget lydspor til en bibelsk fortælling. De skal erfare, at musik er et sprog, der kan udtrykke følelser på en anden måde end det talte sprog. Eleverne skal – uden ord – understøtte både fortællingens handling, stemning og tematik ved hjælp af orgelmusik og reallyde. Herigennem kommer de til at arbejde med menneskelige grundvilkår som angst, sårbarhed, mening og meningsløshed.

Forløbet har en solid musikfaglighed inden for kompetenceområdet musikalsk skaben og musikforståelse, hvor eleverne bliver bekendt med klassisk musiktradition gennem orglets brug i kirken.

Projektet indeholder:
  • Undervisningsoplæg
  • Et lydstoryboard til hver elev
  • Animationsfilm
  • Adgang til IT-platformen LYDMASKINEN
  • Tilbud om lokale kirke